Forum www.baltofilm.fora.pl Strona Główna www.baltofilm.fora.pl
Forum o filmowym i prawdziwym Balto, o Alasce jego czasów
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Takie były początki

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.baltofilm.fora.pl Strona Główna -> Prawda o Alasce / Lotnictwo
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Iditarod
Administrator



Dołączył: 25 Lut 2011
Posty: 159
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Sob 1:14, 26 Lut 2011    Temat postu: Takie były początki

Lotnictwo na Alasce. Historia do lat 30-tych

Na podstawie:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

W wielu miastach i miasteczkach Alaski można znaleźć na pasach startowych małych i dużych lotnisk symbol samolotu – oznacza, on, że podczas pierwszej próby lądowania pilot po prostu się rozbił. Działo się tak, z powodu braku map, braku oznaczeń pasa, zwłaszcza w zimie. . Pilot zaś decydował się na lądowanie, bo wedle jego oceny teren „nadawał” się na wykonanie takiego manewru. Obecnie lotnictwo, szerzej – samolot na terenach Alaski jest jednym z najczęstszych i najważniejszych środków transportu, dla wielu – jedyny pewny i szybki pozwalający odebrać pocztę, zawieźć chorego do lekarza, dostarczyć żywność...
Historia lotnictwa ginie w pomroce dziejów a sam początek sięga pierwszych lat XX wieku, dokładnie roku 1913. Wówczas to samolot [prawdopodobnie był to wodnosamolot] przypłynął łodzią do Skagway, a następnie był przeciągnięty poprzez rzeki Yukon i Tanana do Fairbanks. Oblot został wykonany w 1913 roku, w lipcu.
Po tym wydarzeniu następuje długa przerwa, gdyż dopiero w kwietniu 1922 roku na pokładzie frachtowca „Juneau” przybywa do Anchorage wodnosamolot Boeing. R. Troxel startuje, po czym lata kilkaset metrów i rozbija samolot na okolicznych równinach.
W lecie 1922 roku Clarence O. Prest zdecydował się polecieć z Nowego Jorku do Nome. Minąwszy Dawson City, zaczęły się kłopoty z silnikiem, co oznaczało przymusowe lądowanie zakończone kraksą w pobliżu Forty Yukon. Jest on jednym z wielu którzy rozbili się na Alasce.
Pierwszy lot komercyjny to 21 luty 1924 roku, kiedy Ben Eilson przewiózł po raz pierwszy oficjalnie pocztę z Fairbanks na Alasce do McGrath, lądowanie odbyło się bez niespodzianek. Pierwszy lot nad Akrtyką miał miejsce rok później, kiedy Noel Wien przewiózł dwóch pasażerów z Fairbanks do Wiseman. Te doświadczenia pokazały, że loty są możliwe, a przy pewnym wyszkoleniu pilotów nie wszystkie kończą się katastrofą. Bardzo szybko okazało się że można przelecieć nad najwyższym szczytem Alaski Mt. McKinley’s [ponad 20 tys. stóp], zaś w kwietniu 1928 roku – pierwszy samolot przeleciał nad Biegunem Północnym lądując na Spitsbergenie. Dokonali tego C. B. Eilson i G. H. Wilkins. Ich doświadczenia miały potem duży wpływ na charakterystykę samolotów latających na tych zimnych obszarach
W 1926 roku powstaje pierwsza rzetelna linia lotnicza: Anchorage Air Transport Inc. Jej pomysłodawcą był Shonbeck. Daje ona początek wszystkim innym.
Lotnictwo rozwija się szybko mimo tego że zaginięcia czy katastrofy go nie omijały. M. Russel odlatuje z Anchorage do kopalni Nyac k. Betel i ślad po nim ginie, B. Eilson ginie w trakcie przelotu między Alaską i Syberią, E. Young rozbija i się i ginie w Livengood, jego los dzieli w 1930 R. Wien...
Mimo tego wszystkiego zapotrzebowanie na przeloty rośnie. Z jednej strony samolot pozwala szybciej i łatwiej obsłużyć rozwijający się przemysł wydobywczy, usprawnić komunikację między miastami i osadami, z drugiej – katastrofy kończą w pewien sposób pionierski okres. Coraz więcej wiadomo o tym jak oznaczać lotnictwa, kiedy można walczyć z pogodą a kiedy nie, jakie umiejętności muszą mieć piloci.
W wyniku tych zmian w l. 30 tych powstaje Alaskan Airways, powstają pierwsze szkoły lotnicze, szkolące do specyficznych miejscowych warunków, samoloty służą także patrolowaniu terenów przylegających do ZSRR czy obserwowania zachowań Japończyków. Kongres uchwala powstanie baz wojskowych wzdłuż wybrzeża Alaski i Aleutów. Główne lotniska zostają wskazane w Fairbank, Anchorage i Juneau.
Jeszcze w 1929 roku Anchorage zostaje największym portem lotniczym na Alasce, na przełomie dekad jest organizowane nowe lotnisko – tzw. Merill Field, które jako jedyne wówczas ma dwa pasy. Z miejsca przejmuje ono ok. 25% ówczesnego ruchu lotniczego na Alasce. W 1935 roku mimo kryzysu działa już sześć linii lotniczych. Samo zaś Merill Filed jest unowocześniane: jeszcze w ’39 r. jest na nim instalowany Low Frequency Range Station [czyli pozwalający na podejście z wykorzystaniem niskich częstotliwości], zaś samo lotnisko jest rozbudowywane i długość pasów wynosi 3260 stóp [północ – południe] i 3940 stóp [wschód – zachód].
Obecnie ocenia się, że na terenie Alaski znajduje się w różnych miejscach ok. 1700 wraków samolotów, które rozbiły się tam od początku lotów nad tym terenem..


Samolot Harolda Gillama


Bob Greeve, zdjęcie z okresu po I w.ś.


Jeden z pierwszych samolotów lądujących koło Nome. Początek lat 20tych[/img]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Iditarod dnia Czw 13:24, 03 Mar 2011, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.baltofilm.fora.pl Strona Główna -> Prawda o Alasce / Lotnictwo Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin